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FLIGHTSHIP FS8


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FS8 - halb Boot, halb Wasserflugzeug

Die FS8 sollte schon seit 2003 als sparsamer, umweltfreundlicher Nachfolger der Wasserflugzeuge auf den Malediven eingesetzt werden. Weshalb die Maschinen, trotz großer Ankündigung in den maledivischen Medien, dann doch nicht angeschafft wurden, ist unbekannt. Wahrscheinlich ist die FS8 bei nur 2m Flughöhe über der hohen Dünung zwischen den Atollen doch nicht genügend flugtauglich.

Die FS8 ist ideal für Hochgeschwindigkeits-Passagiertransporte in den tropischen Regionen der Welt geeignet. Niedrige Lärmbelästigung und hohe Sicherheit erlauben dem FS8, Passagiere schnell und effizient zu bewegen. Für hohen Wellengang und auf der offenen See sind sie wegen der geringen Flughöhe von nur 2 Meter über dem Wasser jedoch nicht geeignet. Die Reisegeschwindigkeit beträgt 170 km/h, es können 2 Crew-Mitglieder und 8 Passagiere, oder 2 Crew-Mitglieder und 840 kg Fracht mehr als 4 Stunden lang transportiert werden und das Besondere an diesem Flugerät ist, dass man für die Steuerung keinen Flugschein benötigt, sondern nur ein Kapitänspatent!

Die Flightship FS8 wird nur aus hochwertigen Materialien und nach sehr hohem Sicherheitsstandard gebaut. Besonderes Augenmerk wird auf Qualität und gute Schallisolierung gerichtet und deshalb ist ein ruhiger und komfortabler Flug mit geringem Lärm garantiert. Ein herkömmliches Flugzeug ist in 100 Meter Entfernung etwa 125 dBA laut, ein Diesel-Truck 90 dBA, während die FS8 nur etwa 75 dBA Geräusch erzeugt.

Die niedrigen Herstellungs- und Instandhaltungskosten machen den FS8 zu einem rentablen und vielseitigen Gerät für jede handelsübliche Transportflotte und für die Malediven liegt bereits eine Bestellung von 4 Maschinen vor, die im September 2002 ausgeliefert werden sollten. Wenn ein aerodynamisches Flugzeug nahe der Wasseroberfläche fliegt, wird der Auftrieb um 45% gesteigert und der Sog um bis zu 70% vermindert, wodurch die FS8 wesentlich effizienter transportieren kann, als traditionelle Boote, Flugzeuge oder Hubschrauber.

Technische Daten, Stand Mai 2004


Auftrieb und Sog
Impetus and undertow


Aerodynamik norm. Flugzeug
Aerodynamic normal Airplanet


Aerodynamik Flightship FS8
Aerodynamics FS8


Vergleich der Ladefähigkeit
Comparison of load-capacity

gekürzte Deutsche Übersetzung mit freundlicher Genehmigung von:
Copyright © 2001 Flightship Ground Effect Pty Ltd   -   Cairns NQLD, Australia

FS8 - half boat, half water-plane

The FS8 should already be appointed a thrifty, environmentally friendly successor of the seaplanes in the Maldives Islands since 2003. Why the machines then weren't acquired despite a great announcement in the maldivian media anyway is unknown. Probable isn't the FS8 sufficiently fit to fly at only 2m of altitude over the high swell between the atolls anyway.

The Dragon Commuter is an extremely high speed, highly efficient marine vessel. Registered, operated and maintained at typically low marine craft overheads. The FS8 lifts totally clear of the water surface to ride a self-generated airwave at speeds above 55 knots. The primary function of the FS8 is for economical, over water transportation in tropical regions of the world of either 2 crew plus 8 passengers or 2 crew plus 840 kgs payload. The Dragon Commuter is only available to commercial operators with certified crews trained at the Flightship Training School (FTS).

By virtue of a Flightship's aerodynamic design, sustainable free flight is not possible above ground effect. Under United Nations International Maritime Organisation (IMO) legislation, ground effect craft are recognised universally as marine vessels for construction, insurance, operator licensing and registration requirements. The purchase and operating costs are therefore considerably less than traditional aircraft, while still being able to travel at a speed comparable to a light aircraft.

The Dragon Commuter has a maximum water surface clearance capability of up to 2 metres over the crests of 2 metre waves. A range of up to 300 nm, a cruising speed of 170 km/h (86 knots) is achievable and the range reserves are over 4 hours of operation. The FS8 is moulded and fabricated from low maintenance FRP composites. Waterborne propulsion is provided by silent, retractable electric thrusters in the wing tip floats. Maximum external noise emission in the cruise mode is 75 dBA at 100 metres. This is far less than a heavy diesel truck @ 90 dBA on the highway or a jet aircraft taking off at 125 dBA.

All design and construction details for every craft built are under International Shipping Registry Classification with Germanischer Lloyd. Crew training and operating safety standards for the FS8 are based on IMO HSC high speed code operational standards. This ensures the highest levels of quality are rigidly maintained in every phase of production. Standard equipment provided with the FS8 includes SOLAS life jackets, life rafts, flares, VHF radio, depth sounder, ECDIS and computer navigation system, GPS, radar transponder, 15nm MARPA forward looking radar, pitch and roll alarm presets, altimeter, air speed indicator and full cabin air conditioning to tropical capabilities.

Ground effect is still the most efficient form of powered flight known to man. The Wright brothers used ground effect when they flew their first aircraft the 'Flyer' in 1903. It took a further six years for the brothers to find an engine big enough and light enough to lift the same aircraft out of ground effect into free flight. When an aerodynamic wing is close to a ground plane, such as water, lift is increased by as much as 45% and induced drag decreased by up to 70%. This is vastly different to normal operation of an aircraft wing in free flight away from the ground.The main benefits when a craft is operating within ground effect are that speed, payload and fuel economies are considerably more efficient than with traditional boat, plane and helicopter transport. Span dominated ground effect results in a reduction of induced drag (D). Chord dominated ground effect results in increased lift (L). The overall effect of both span and chord dominated effects is an increase of the L/D ratio.

Technical data, stand May 2004 

OPERATING LIMITS IMPERIAL METRIC:
Wave heights - take off max. 1' 8" 0.5 m
Wave heights - cruise max. 6' 8" 2.0 m
Water drives 6 kts 11.1 km/h
Take off speed at MTOW 55 kts 101.2 km/h
Landing speed at MTOW 50 kts 92 km/h
Cruise speed at MTOW 86 kts 158.24 km/h
Range at MTOW 300 nm 400 km
Operating height (full power) 9' 10" 3.0 m
Wind speed max. 30 kts 55.2 km/h

ENGINE IMPERIAL METRIC:
Single GM V8 Petrol Engine 450 hp 335 kW
Propellers 4 Blade, variable pitch
1.7m diameter
Epoxy, Teflon leading edge
Construction FRP Composite

DIMENSIONS IMPERIAL METRIC:
Wing span - overall 51' 15.6 m
Length Overall 56' 6" 17.2 m
Height Overall 13' 4.0 m
Draft MTOW 9" 0.24 m
Cabin Height 4' 11" 1.5 m
Cabin Width 6' 7" 2.0 m
Baggage Compartment 53 ft³ 1.5 m³
Masses Imperial Metric
Payload 1,848 lbs 840 kgs
Fuel (unleaded petrol) 572 lbs 260 kgs
Empty Weight 7,524 lbs 3,420 kgs
MTOW 9,570 lbs 4,350 kgs
Wing Loading MTOW 10.9 lbs/ft² 53.3 kgs/m²

Shortened German translation by kind approval:
Copyright © 2002 Flightship Ground Effect Pty Ltd   -   Cairns NQLD, Australia

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